1 Temmuz 2021 Perşembe

Hayatın boyunca kaç kitap okuyabilirsin?




Kendime de soruyorum: Hayatım boyunca kaç kitap okuyabilirim?

Okumaya başladım başlayalı ilk meraklarımdan birisiydi bu ve geçtiğimiz zamanlarda bunu cidden anlamanın ve öğrenmenin peşine düştüğümde 27.000 ile 1200 arası rakamlarla karşılaşınca, pişman oldum demeyeceğim, ama gerçekten de hevesim çok azaldı. Zira bu araştırma merakının arkasından belki de hepimizin okuma alışkanlıklarımızı sorgulamamıza yol açacak, belki de verimli, keyifli okumalara, seçimlere yönelebileceğimiz çeşitli veriler ortaya çıkacaktı.
Kitap okumanın ya da genelde okuma pratiğinin kitap ya da sayfa sayısı olarak hesaplanmaması gerektiğini düşünenlerdenim. Öyleyse bu sayı, az ya da çok, ve onu bilmemiz ne işe yarayacak her şeyden önce? Sanırım bu uyanış bizde ilkin bir rahatlamaya yol açacak ve en azından Türkçede 150.000'e yaklaşan tedarik edilebilir-okunabilir kitap sayısına daha sakin bakmamızı ve o yığını seçimlerimiz sayesinde doymuş olarak kabul edebilmemiz sağlamış olacak.

Hangi 4000 kitap / 1 Ömür?

Bu hesabı tam olarak yapmamızı engelleyen bir unsur da hayatımız boyunca okuyabileceğimiz kitap sayısının yaş, dönem, ihtiyaç ve sosyal-ekonomik koşullara göre sürekli olarak değişecek olmasıdır.
En sonunda şuna karar vermek zorunda hissettim kendimi: Sayılardan uzaklaşıp sayıları ne olursa olsun ne kadar yerine hangi kitapları -tabii zaman içinde onları neden- okuyacağımı öğrenmem daha doğru bir tutum olacaktı. Ve kafamdan gitmeyen rakamsa 4000 kitap / 1 Ömür'dü genellikle, ama HANGİ 4000 KİTAP?
Burada gerçekten de büyük bir kapsamdan söz ediyorum, henüz kitap ve yazar çeşitlerine girmeden. Kimse durduk yerde ömrünü 4000 kitap okumaya adamak zorunda değil; belki de hayatın yarısından sonra bu sayı 400'e de düşebilir tecrübeler ve yaşantılar arttıkça bilgi-sentez yolculuğunda bilinçliliklerimiz çoğaldığı sürece.
Sonuç olarak 4000 kitabın "varmam gereken değil", çıkmam gereken nokta olduğuna karar verdim. Ben ömrüm boyunca 4000 kitaplık bir okuma yolculuğu yapmış olmalı ve son noktada kaç kitap okumuş da olsan zihinsel hacim olarak yaptığım yol bu kadar kitaba denk düşen bir keyif, zevk ve giderilmiş-doyurulmuş merak ve dürtülerine sahip olmamı sağlamalıydı.

Bilmek, Anlamak ve Olmak-Yapmak

Bütün sıra işte bu. Eğer kitaplarınızla işiniz olacaksa ömrünüz boyunca, onları salt eğlence aracı olarak bile görmenizde bir sakınca yok... Bizler, bize bizi gösteren eşdeğer aynalar yaratarak kurduk uygarlığımızı. Sadece dil değil, kültür farklılıklarımızı bile kapatıp anlaşmaya, hayatı ve kendimizi anlamaya çalışırken bu eşdeğer aynaları, yani bize bakan aynalara, yani kitaplara her zaman ihtiyacımız olacak. Eğlencelerimiz yorgunluklarımızı ve bıkkınlıklarımızı alarak hayatımıza kısa süreli ve sık yeniden dönüşlerimizi yumuşatırlar. Sıralaması çok önemli değilse de önce bilip, sonra anlayıp en sonunda da gereken neyse onu yapar ya da oluruz. Hiçbir ilerini alır onları şey bitmez, gene aynalardan görüntülerimizin bilgilerini alır ve yine onların uzantısında yine gerekenleri yapar ve oluruz. Kitap bu işlemler içinde en sessiz ve sadık rehberlerdir.
Bu güzel ve anlamlı yolculukta gerçekten de hepimiz kendi 4000 kitabımızın neler olduklarını en azından simgesel düzeyde bilip anlamalıyız.
Bunca satırı neden yazdığıma gelince. Kitabone ve İDEAL KİTAPLIK ile başlayan okuma kültürünü geliştirme fikirlerimin yeni durağı bu "Hayatın boyunca kaç kitap okuyabilirsin?" sorusu. Çok kısa zaman içinde bu sorunun somut cevaplarını proje, ürün ve hizmete dönüştürmeyi tasarlıyorum.

Meraklılarına daha verimli ve isabetli okuma yolculukları dileğiyle...


8 yorum:

  1. Ben 10 yıl önce bu soruyu sorup kendime yılda 20 kitap okusam 70 yaşına kadar yaşasam diye br hesap yapıp 1000'e yakın bir sayı bulmuştum. Bu soruyu sormam şu işe yaradı milyonlarca (türkçe+ingilizce+1/2 ispanyolca) kitap içinden sadece 1000 kitap okuyacaksam gerçekten birkaç amatör romanı yarıda bırakmamın, reklamla şişirilmiş sıradan kitabı atlamamın hiçbir zararı yok. Hatta böyle yapmamak büyük kayıp. Acımasız bir okuyucu oldum, kitapları yarıda da bırakıyorum, bir yazarı tek kitapla listemden de çıkarıyorum.

    YanıtlaSil
  2. Galiba kendimi olumlamak doğrultusunda okuyorum, tersini ne kadar zorlasam da okuyamıyorum. Geçenlerde konusundan dolayı okumayı düşündüğüm bir romanı 5. sayfasında bıraktım. ( gökler sevgiyle dönerler, yıldızlar sevgi sayesinde yerlerinde dururlar . İskender Pala, Şah ve Sultan) Bu ve bunun gibi cümleler o kitabı elimden atmam için yeterli oldu. Bir kitabı alırken çok satan değil uzun satan olmasına dikkat ediyorum, genelde de seçimlerinden hoşnut kalıyorum.

    YanıtlaSil
  3. >> BA
    "1000 kitap okuyacaksam gerçekten birkaç amatör romanı yarıda bırakmamın, reklamla şişirilmiş sıradan kitabı atlamamın hiçbir zararı yok. Hatta böyle yapmamak büyük kayıp."
    Bu tespitiniz çok yerinde katılıyorum. dün bir gazetede ferhan şensoy'un "oynayacak çok oyun ama daha az vaktim var" dediğini okuyunca doğrusu içim burkuldu. belki de o da soruyordur hep sormuştur kendine: "hayatımda kaç oyun oynayabilirim (yazabilirim)?":))

    YanıtlaSil
  4. >> asya yazar

    uzun satan kategorileri çok kullanılmıyor kitabevleri ve kitap satış sitelerinde. ne yazık ki internette kitap satışları bu konuda hayli teknik imkanı barındırmasına rağmen ticari hırslar ve sanallıktaki yanıltıcı kataloglama sınırsızlığı çok girişimciyi kör ediyor ve bütün kitapları satma eğilimleri de okurların zihinlerinde bütün kitapları okuma eğilimini çözündürüyor. aynı şeyi TV'de de son 30 senede yaşamadık mı? özel yayın yani yayın özgürlüğünün genişlemesi, vasatı baş tacı etti...

    YanıtlaSil
  5. Bence doğru soru; hayatına dokunan,yön veren ,ruhuna işleyen , dimağını genişleten kaç kitap okudun yada okumayı planlıyorsun? Miktarın çok olması bazen ise yaramıyor , nitelikli ve değer katan eserleri seçmek belki de aynı eseri birkaç kere okumak daha iyi gibi geliyor bana ... Sevgilerimle
    Salih Sarısoy

    YanıtlaSil
  6. Goodreads'in hayatıma çok güzel bir şekilde girmesiyle beraber her sene kendime mücadeleler koymaya ve okuduklarımı daha güzel kayıt etmeye başladım. Her zaman "Bunca kitabı okumaya vakit yok" der darlardım kendimi! Son yıllarda artık her şeye yetişemeyeceğimi anlayıp daha rahat favranmaya başladım. Büyüyorum :) Ama kitap saymayı çok severim çünkü istatistik tutmayı seviyorum. Her yıl hangi ülkeden hangi alanlarda neler okumuşum sene sonunda çeteresini tutarım, değerlendiririm. Somut bir şekilde neyi nasıl ne kadar okuduğunu görmek bence insana güzel bir okuma disiplini sağlıyor, tavsiye ediyorum :) Şimdiye dek okuduğum kitap sayısını Goodreads 1241 olarak veriyor.

    YanıtlaSil
  7. Bense hiç düşünmemiştim bunu, pek istatistiksel bir insan değilim sanırım. Bir de bazı kitap var ağırlığı 50 kitaba bedel.. Bir kitap kalınlığı ne olursa olsun bazen aylar alabiliyor, bir diğeri saatler. O nedenle bence sayı değil de okuduktan sonra izi kalan, bizi düşünce ya da algı açısından değiştiren kitaplar diyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayısal nicelik bir başlangıç, kitapların büyük resmi üzerine düşünmeye başlamak adına. Bu yazı destekleyecek yeni yazıları profesyonel olarak da yazıyorum çok paralel olmasalar da.

      Sil